Nyheter

2009-04-04

Trellerborg MKs Anderslövsrallyt
Gruspremiär och första tävlingen på noter för oss bägge. Bägge var duktigt nervösa men värst var nog Zollan som mest sprang och "skvätte" innan start. Vi hade sedan tidigare bestämmt att inte bry oss om resultatet utan bara se det hela som en träning. Vi startade riktigt försiktigt och försökte hänga med i noterna, detta var absolut inte enkelt. Men emmellanåt funkade det riktigt bra vilket bådar gott för framtiden. Vi slutade på en 12:e plats av 16 startande i klassen vilket faktist känns bra med tanke på att vi tog det rätt så lugnt. Självklart lyckades vi med några misstag också, parade bla. bilen med en däcktrave på sista sträckan. Vägarna var emellanåt riktigt dåliga vilket tog ganska hårt på bilen så den behöver lite kärlek och omtanke inför nästa tävling som är Kong Christian Race den 25/4. Fors då vann han? Nä denna gången blev han "bara" 5:a... 

 

 

 

 



rad

2009-03-29

SMK Hörbys Express Specialen
Ännu en gång asfalt och dessutom hemmatävling. Laddade till tusen, ja kanske lite för laddade skulle det visa sig. Som vanligt gick vi ut alldeles för hårt. Gick riktigt illa dom första proven framförallt på "tippen" som va totalkass. När vi kört alla proven en gång var det dags för uppehåll, vi beslutade att lägga om taktik helt. Dom tre resterande proven som vi kört en gång tidigare tog vi det betydligt lugnare på, detta visade sig ge resultat iofs inga topptider i klassen men klart godkända. Vi slutade 8:a av 11 i klassen vilket vi knappast e nöjda med. Fors då?? Jo han vann vår klass så klart. Nu räcker det att han vinner en tävling till iår så slipper vi han i vår klass till nästa säsong...

 

 

 

 

 

rad

2009-03-15

Säsongspremiär
Svedala MKs Sturups Sprinten. En sträcka på Sturup Raceway som skulle köras 3 x 3 gånger. Gick inte riktigt som vi tänkt, första sträckan va det grymt halt pga allt regn och bilen svängde inte alls som vi ville, körde bla. rakt fram i en chikan och flyttade ett hinder nån meter vilket gjorde att vi förlorade massor av tid. Andra sträckan kändes det mycket bättre, helt annat flyt och hängde med dom andra i klassen betydligt bättre. Tredje sträckan gick ett par hundra meter innan det var dags att lägga i trean, växellänkaget hade släppt. Nu var det bara att puttra runt på tvåans växel och ta sig i mål. Vi slutade 5:a av 8 startande i klassen. Nu är det bara att ta nya tag och ladda om inför nästa tävling Express Specialen den 29/3 som dessutom är hemmatävling.

 

 

 

 

 


rad

2009-03-11

Ska försöka att sammanfatta 2008 års tävlingar.

SMK Hörbys Tv-Svängen, hemmatävling och premiär! Nervös som aldrig förr. Tog det lugnt och tog oss runt, punktering på SS6 annars utan incidenter.

Trelleborgs MKs Vikingadansen, asfaltspremiär. Fick startförbud vid bes. pga skadad bromsslang. Lyckades få tag på en slang och kunde till slut starta. Vi hade inte brytt oss om att gå banan innan då vi inte trodde att skulle lyckas komma till start. Detta gjorde att vi inte hade så bra koll på hur banan gick. Fredrik tyckte  att det va så kul att han tyckte vi skulle köra ett varv extra vilket gjorde att tiden blev därefter. Punktering på andra sträckan gjorde ju inte saken bättre.

Svedala MKs Svedala Runt, Asfalt igen. Spöregn och inget funka, hade varit bättre och stannat hemma...

Gullabo RCs Gullabo Knixen, Ny kartläsare Daniel "Zollan" Zsolyomi. Kom ca 3km på SS1 där vi fick närkontakt med en ilsken sten som ordnade punktering höger fram vilket resulterade i att bilen inte svängde så bra vid nästa vänstersväng. Krökt länkarm gjorde att bilen nu inte gick att styra. Inget annat att göra än att bryta.

Älmhults MKs Silverratten, Säsongsavslutning och Zollan som bisittare igen. Denna tävling funkade riktigt bra, vi tog det lugnt och hade riktigt skoj hela tävlingen, nästan.. På sista sträckan ca 1Km innan mål fick jag hjärnsläpp och lyckades gör en korkad avåkning Av någon anledning blev det inga större skador på bilen och tro det eller ej INGEN PUNKTERING som annars varit synonymt med 2008. Vi tog oss i mål på en inte alltför bra tid men vi hade verkligen haft skoj vilket kändes som ett bra sätt att avsluta säsongen med.




























rad

2009-02-09

Här kommer lite mer info om föregående år 2008

Medans bilen stod hos Lundell i Sjöbo blev det dags att ordna med licensen för bröderna Harrysson. Debutanttävlingen skulle gå i dom Småländska skogarna närmare bestämt Vimmerby MS tävling Emiltrofén. Rikard Fors och hans bisittare Jörgen Nilsson skulle också se till att få klart sin licens.
När man kör debutanttävling gör man det i en vanlig standardbil och utom tävlan, gäller mest att få koll på hur allt med tidkort osv. funkar.
Klockan 04,00 styrde vi rodret mot Emil och Idas hemtrakter. Vi hade sedan tidigare bestämt att ta det lugnt och bara ta oss runt då vi är nästan 30mil hemifrån och det är väldigt korkat att riskera nåt då det också är utom tävlan.
När vi väl stod och väntade på starten växte dom berömda hornen fram... När vi kom ut på sträckan och märkte hur kul det var ökade vi tempot efter hand, detta funkade bra på dom 3 första sträckorna. SS4 blev inte alls som vi tänkt oss, tidigt på sträckan kom verkligheten ikapp oss. Avåkning.... Fick loss bilen och märkte direkt att vi fått punktering höger bak, fick in bilen på ett bra ställe för hjulbyte när Fors / Nilsson susar förbi med ett stort leende på läpparna.
När vi påbörjat hjulbytet märker vi att även höger fram tappat luften, nu va de inte det minsta roligt längre då det endast fanns ett reservhjul. Vi tog oss i mål på sträckan med punktering och lyckades få tag på ett "sparetire" till sista sträckan där vi tog det väldigt lugnt och försiktigt.
Licensen va nu med nöd och näppe bärgad och vi kunde bege oss hem igen!

 

 


















rad

2009-02-08

Tänkte försöka att delge er händelserna under 2008 så här i efterhand.

Bilen inköptes i Maj av Mats Gustavsson Västerås, bilen har varit med om en hel del under Mats ägo. (Tryck här för att läsa om en del av dom).
I och med att jag ännu inte fått min licens fick Jim Nilsson låna bilen vid Lund ACs tävling Lunda Trofén.
Vid besiktning fick man upp ögonen för skyddsburen, en del bilder togs som skulle skickas vidare till Tekniska kommitén. Tävlingen gick väl inget vidare men bilen funkade bra vilket kändes skönt.
Efter ett par veckor kom beskedet från teknikerna att buren inte var godkänd bla. pga felaktiga förbindelser mellan dom olika strävorna. Detta kändes väldigt märkligt då bilen gått väldigt många tävlingar i bla. Sverige och övriga Europa, men förstår samtidigt teknikernas resonemang då det handlar om ens egen säkerhet.
Kontakt togs med Peter på Lundells Motorsport som fick ansvaret för den nya skyddsburen och när dom ändå var igång valde vi att sätta in så mycket rör som är godkänt i Volvo Original.